Herken je dat? Je hebt al 3 keer aan je medewerker uitgelegd hoe het werkt, hoe jij het graag wilt, maar het gaat niet op jouw manier. Sterker nog, het gebeurt maar zo zo en er is geen eigen initiatief. Jammer, vind jij, maar zou je misschien ook teveel kunnen hebben uitgelegd?
Het tonen van eigen initiatief is niet voor elke medewerker vanzelfsprekend. Binnen je team zullen er collega’s zijn die als vanzelf nieuwe dingen voorstellen en uitwerken. Er zijn ook collega’s die zich vooral bezig houden met het opleveren van goede kwaliteit werk. Misschien zijn de werkzaamheden wekelijks hetzelfde, deze medewerker wil het tot in de puntjes goed hebben. En juist deze medewerker kan het soms lastig vinden om nieuwe taken, die veel en vaak uitgebreid uitgelegd worden, goed uit te voeren.
Waar ligt dit aan? Vaak willen we heel graag zo goed mogelijk uitleggen wat je precies verwacht. Als ondernemer zie je het al helemaal voor je en wil je het eigenlijk het allerliefste ook uitvoeren. Echter, daar heb je niet altijd tijd voor naast de afspraken etc. Daarom heb je het een medewerker uitgelegd. Er nog een keer naar gevraagd, misschien een mailtje… Kortom, veel kaders gegeven. Wat krijg je dan? De medewerker blijft echt wel binnen deze kaders en is ‘bang’ om hier buiten te treden. Hij/zij zal voor het veilige gaan, het bekende.
Hoe kun je dit beste aanpakken?
Allereerst is het belangrijk je collega mee te nemen in jouw denkwijze. Waar wil je naar toe? En geef ook aan dat je graag zijn of haar visie er over wilt weten. Geef hem de vrijheid en ook tijd om er even rustig over na te denken. En er dus niet gelijk de volgende dag naar vragen. Hooguit de vraag stellen, “Wat heb je van mij nog nodig om het te kunnen uitvoeren”.
Daarnaast luister goed naar de ideeën van de medewerker. Met welke bril kijkt hij? Kan het idee nog beter? Maak de medewerker écht ambassadeur van jullie idee.
Geef minder kaders en meer ruimte. Dan zullen er ideeën ontstaan en zal de medewerker eerlijk aangeven wat hij ervan vindt.
Juist ook die ervaren medewerker die voor kwaliteit gaat en weet hoe zaken gedaan moeten worden. En dit ook kan! Alleen kom je ver, samen kom je verder….
De bril waar iedereen mee kijkt heeft te maken met je drijfveren. Wij hebben een handige tool waarmee je inzicht kunt krijgen in deze drijfveren. Zo weet je in één klap door welke bril jij en je collega’s kijken. Hoe waardevol bij bedenken van nieuwe werkwijze! Of juist verbetering van de huidige! Wil je hier meer over weten? Weten hoe je je medewerker stimuleert te doen wat jij graag wilt én meer? Wij denken graag mee!
Laat je van je horen?
#profiledynamics #team #teamtraining #businesswomen #samenwerken #drijfveren #communicatie #training #trainingen #samenwerking #inspiratie #blog #vlog #projecten #processen #rust #ondernemen #organisatieverbetering #begeleiden #structuur #teambuilding #teamsontwikkelen #betermaken #trainen