We hebben het er al eerder over gehad, (link) maar gaan er nu wat dieper op in. Hoe zorg ik er nu voor dat ik mijn werknemer behoudt en daarnaast de juiste nieuwe werknemer aantrek?
Door alle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt wil je werknemers inzetten die vanuit hun innerlijk drive, hun motivatie, werken. Daarmee is de kans groot dat je de werknemers langer behoudt. Motivatie zorgt ervoor dat de werknemers echt voor joúw organisatie gaan. En dus is het belangrijk dat je als werkgever / leidinggevende aan de slag gaat met je mensen; individueel en als team.
Als eerste heb je te maken met ongeveer 3 generatie werknemers. De oudere generatie waarbij behoefte aan veiligheid en zekerheid belangrijk is. Generatie X die door de recessies behoefte hebben aan de stabiliteit van een vaste baan. En de generatie Y, de millennials, die vooral aan vrijheid, persoonlijke ontwikkeling, bewust werken en bewust leven waarde hechten. Daarnaast zijn er nog de maatschappelijk trends, denk aan o.a. automatisering.
Kortom, als werkgever heb je te maken met werknemers die hier vanuit verschillende behoeftes op reageren. Als je een optimale match wilt tussen mens en werk, zul je hiermee aan de slag moeten. Er is echter geen kant-en-klare oplossing: elke werknemer is uniek. Daarom is het verstandig om te gaan werken vanuit de basis: de drijfveren van mensen.
Dat is maatwerk voor elke werknemer, zoals gezegd iedereen is uniek en kijkt vanuit zijn/haar eigen bril (drijfveren).
Bij dit inzicht kunnen wij helpen door bij de werknemers een Profile Dynamics analyse af te nemen waarbij de drijfveren inzichtelijk worden en daarnaast ook de weerstand inzichtelijk krijgen. Hiermee kan je als leidinggevend/werkgever samen met de medewerker een goede taakomschrijving, manier van werken en omgeving creëren. En als we dit als team met elkaar delen dan krijg je een TOPteam wie wil dat nu niet!
Bij goed leiderschap / werkgeverschap creëer je dus medewerkers die vitaler, energieker en daarmee een werknemer die het prettig vindt om bij je te werken.
Dit geldt zowel voor de instroom, doorstroom en gek genoeg ook voor de uitstroom. In de sollicitatieprocedure al een analyse afnemen. Werknemers laten doorstromen in het bedrijf hoeft niet altijd naar een hogere functie te zijn. Dit kan ook door andere werkzaamheden zijn die meer bij de werknemer passen, blijf in gesprek en blijf kijken naar de drijfveren/motivatie. Op deze onderdelen gaan we met een toekomstige blog verder op in.
Conclusies
Bron: https://www.profiledynamics.com/nieuws/waarom-motivatie-belangrijk-is-voor-werkgevers/
Wilt u de White paper ontvangen mail dan naar info@kas-Kuppens.nl
#profiledynamics #team #teamtraining #businesswomen #samenwerken #drijfveren #communicatie #training #trainingen #samenwerking #inspiratie #blog #vlog #projecten #processen #rust #ondernemen #organisatieverbetering #begeleiden #structuur #teambuilding #teamsontwikkelen #betermaken #trainen