Hier een kleine (toch wel grote) frustratie van mij, Diana. En ik denk stiekem van veel meer mensen. Want hoe vervelend (irritant) als je iets geregeld wilt krijgen bij een instantie en het lukt niet! Ik onderneem dan graag gelijk actie door de telefoon te pakken. Maar helaas, vaak kan je het alleen oplossen met het invullen van een contactformulier….
Deze frustratie zal voor velen herkenbaar zijn. We begrijpen heel goed dat we te maken hebben met regels en procedures, maar waarom moet het altijd zo moeilijk! En ze proberen het juist eenvoudiger te maken. En natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen gelijk gaat bellen, want de klantenservice is efficiënt ingepland.
Dit is natuurlijk een treffend voorbeeld en er zit gelijk een negatieve lading bij. Maar het is wel heel leuk om hier eens met de bril van de drijfveren naar te kijken. De kracht van de blauwe drijfveren is zorgen dat zaken geregeld worden. Dat er goede procedures opgesteld worden en dat deze afgemaakt worden. Een valkuil kan zijn dat de procedure niet meer het middel maar het doel op zich wordt. En op moment dat dit in de weerstand van de ander zit, kan dit botsen.
Er zijn 7 drijfveren en je hebt ze allemaal nodig! Het is daarom heel erg fijn om te weten welke drijfveren er zijn, welke voor jou vanzelfsprekend zijn en welke wat minder. Zo ga je zaken herkennen en kun je zorgen dat je hier goed mee omgaat. Anders werkt het averechts.
Maar hoe ga je dan om met de frustraties zoals hierboven omschreven? Heel simpel: geduld hebben en mee bewegen. Je verandert het toch niet. Dus een vriendelijk bericht via het contactformulier zal eerder het gewenste resultaat geven, dan een gefrustreerd bericht.
Dus ach, het komt wel goed! En uiteindelijk is het allemaal weer geregeld en kunnen we weer in de actie! Welke drijfveer zou dat zijn?
Wil je meer weten over de drijfveren? Van jou en je team?
We vertellen je graag meer, want het is zo gaaf!!