De afgelopen weken hebben we verteld waarom wij de interne organisatie zo belangrijk vinden. Vaak gaan wij bij onze opdrachtgevers aan de slag met de interne organisatie en dat vinden we zo leuk om te doen. Je gaat echt met hele bedrijf aan de slag en je kunt flinke stappen maken. In vorige blogs hebben we je meegenomen in het ‘Waarom’ en ‘Hoe’, de links naar deze blogs tref je onderaan deze blog. Het team betrekken is een absolute must en we hebben nog een gouden regel: de opvolging en borging. We durven zelfs te zeggen, zonder dat, kun je beter helemaal niet starten het professionaliseren…
“Het moet een kop en een staart hebben”, een uitspraak die je Diana regelmatig hoort zeggen. “Als je mij wat beter kent, heb je me dit vast wel eens horen roepen. Geen losse flodders, maar een begin en een eind. En ook gewoon GAAN, dingen doen. Maar maak het overzichtelijk en houd hierbij de communicatie op de agenda.” Dit is natuurlijk allemaal heel makkelijk gezegd, maar je zult zien dat als je dit bewuster gaat doen, dat het je meer resultaat oplevert.
We werken vaak volgens de PDCA-cyclus:
Plan: Zeggen wat je doet
Do: Doe het!
Check: Check it
Act: Pas aan waar nodig en begin weer bij Plan
En als we dan terugkijken naar de stappen die we in de vorige blogs en video’s gepresenteerd hebben, zie je dat het al zo’n cyclus is:
Plan: We gaan de interne organisatie aanpakken, HOE gaan we dit doen? (Planning, Communicatie etc.)
Do: Input verzamelen, luisteren (zie de 10 tips hoe je input van het team kunt verzamelen)
Check: Verwerk alle input en check het met de missie, visie etc. (Video link)
Act: Volg het op
Opvolging en borging
Zoals gezegd, een gouden regel bij ons: projecten die gestart zijn moeten opgevolgd worden. Er moet een borging zijn.
Waarom? Heel simpel, je hebt je team om input gevraagd. Er is veel tijd, energie en geld gestoken in het onderzoeken van je interne organisatie (welke vaak niet declarabel zijn) en nu ga je er niets mee doen. Zonde! Het team zal een volgende keer geen input geven of beperkt: “Er wordt toch niets mee gedaan!” Dit moet je ten allen tijde voorkomen.
“We merken dat dit vaak lastig is, de waan van de dag komt weer voorbij en het wordt vergeten. Maar niet door iedereen en je wilt iedereen er graag ‘bij houden’. Daarom vinden we dit zo belangrijk en maken wij ons daar graag hard voor tijdens een opdracht.” aldus Marije.
Hoe?
Om de input te verzamelen heb je iets georganiseerd, heb je bepaalde stappen gemaakt etc. Geef daarin duidelijk aan dat er een terugkoppeling komt en geef die op de zelfde wijze. Dus heb je een vergadering georganiseerd, doe dat dan weer. Of stuur een nieuwsbrief of video. Geef zo snel mogelijk een update en geef een heldere verwachting wanneer er een terugkoppeling verwacht kan worden.
Nog een tip: Doe het volgend jaar weer! Maak je team ambassadeur!
Vind je toch lastig hoe aan te pakken? We denken graag mee! Bel of mail gerust!
Wij zijn telefonisch te bereiken op: 06- 538 988 54 of 06- 519 153 02
En per mail: info@kuppensmanagement.nl
#samenwerken #communicatietraining #drijfveren #effectiviteit #groepsdynamiek #groepsprocessen #kleurenprofiel #organisatieontwikkeling #persoonlijkekwaliteiten #profiledynamics #teamontwikkeling #teamtraining #veranderproces #zelfsturendeteams #communicatie #efficiëntie #teamspirit #timemanagement #interorganisatie #processen