Het Corona-virus, we hebben er allemaal mee te maken. Je mag in je handen knijpen als je gezond bent, maar als ondernemer zijn daarmee je zorgen nog niet weg. Financieel, je team, je klant, je naam, je continuïteit…. Zaken waar je echt van wakker kan liggen. Hoe kun je hiermee om gaan?
Ten eerste hebben wij de wijsheid niet in pacht. Maar voelen wel de drang om, ook in deze onzekere tijden, onze opdrachtgevers en ondernemers te helpen waar we dat kunnen. Wij zijn immers zelf ook allebei ondernemer en merken natuurlijk ook dat onze dagen, inkomsten en agenda er anders uitzien. Toch proberen wij positief te blijven. En geloven we nog steeds dat je verder komt door elkaar te helpen. In goede en slechte tijden.
Efficiëntie
Maar hoe ga je het nu aanpakken? We zeiden het in een vorige blog al: Zonder als een kip zonder kop te gaan acteren… Als wij ondernemers spreken geven wij het advies toch echt een plan te maken. ‘Wat’ moet er gebeuren? Een actielijst per dag. Wat ga ik vandaag doen? Waar loop ik tegen aan? Welke resultaten zijn haalbaar voor deze week? Verzamel alle taken en acties die je wilt doen. Waar lig jij
‘s nachts wakker van? Schrijf dit van je af.
Samenwerken
Zodra je alles opgeschreven hebt, zul je merken dat dit al helpt. Het kan 1 a4tje zijn, het mogen er ook 7 zijn. Maar telkens als er iets opborrelt, zet je het erbij. Zo is het uit je hoofd en staat het op je actielijst.
Nu kan je taken/acties gaan onderverdelen in categorieën. Bijvoorbeeld op basis van prioriteit of op basis van afdeling/proces. Een combinatie is in onze ogen het beste. Als je weet wat er per afdeling/proces gedaan moet worden, word je gedwongen om procesgericht te blijven denken en werken. Hierna kan je het op basis van prioriteit indelen.
Bijkomend voordeel is dat je de betreffende afdeling hierbij kunt betrekken. Of degene die over dat proces gaat. Zo gaat de samenwerking ook door. Er is openheid en je team weet waar de urgentie is. Kortom, je communicatie gaat ook beter.
Wie dan?
Maar ja, in deze toch wel gekke tijden, komen er ook in eens taken op je lijst waar je nog nooit mee te maken hebt gehad. Dingen waar je je geen raad mee weet. Die je misschien ook niet met je team kunt bespreken…. Wij kunnen je hierbij helpen.
Wij kunnen je helpen uit je hoofd te gaan en te zorgen dat de grote acties in kleine stukjes worden geknipt. Ook kunnen we je helpen inzien welke resultaten er wél behaald worden. We bieden een luisterend oor en een frisse blik.
We hebben veel ervaring in het trainen van teams en ondernemers. Dit heeft vaak alles te maken met samenwerking, communicatie, taakverdeling en processen. En dat zijn, ook in deze tijden, juist de zaken die waardevol zijn. Je moet deze koesteren.
We wensen iedereen veel sterkte, zorg goed voor je zelf!
Wil je onze hulp? Mail of bel!
#samenwerken #communicatietraining #drijfveren #effectiviteit #groepsdynamiek #groepsprocessen #kleurenprofiel #organisatieontwikkeling #persoonlijkekwaliteiten #profiledynamics #teamontwikkeling #teamtraining #veranderproces #zelfsturendeteams #communicatie #efficiëntie #teamspirit #timemanagement