Soms is het goed om te vermenigvuldigen en te fuseren om zo een nog grotere groei te kunnen verwezenlijken. De andere kant op, reorganiseren kan ook nodig zijn om je bedrijf overeind te houden of te stabiliseren. In de periode waarin wij ons nu begeven, met voor sommige organisaties veel onzekerheden door hogere kosten, recessie etc., komen we deze keuzes tegen.
Hoe pak je het aan
Of het nu gaat om een fusie of om een reorganisatie, je krijgt te maken met veel zaken. In beide gevallen heb je naast alle juridische en financiële taken, waarbij deskundigen je goed kunnen ondersteunen, te maken met je medewerkers: het team. (Zie ook een eerdere blog over samenwerkingspartners, link).
Hoe pak je dit nu het beste aan met je team? Communiceren is hierbij heel belangrijk. Ga voor open heldere en eerlijke communicatie. En nee, je hoeft echt niet al je cijfers op tafel te gooien, maar je kan wel percentages delen. Je kan je team om input vragen door met elkaar te zitten en de casus te vertellen.
Maak groepjes van 2/3 medewerkers en laat ze met een plan van aanpak komen. Zo maak je ze deelgenoot van je plannen.
Vertrouwen
Het is belangrijk dat je in onzekere situaties vertrouwen en veiligheid biedt. Er gaat wat veranderen daar gaat iedereen anders mee om. In beide gevallen, fusies en reorganisaties, verandert de samenstelling van het team. Er komen mensen bij of er wordt afscheid genomen van medewerkers en dan kan voor wat onrust zorgen. Deels mag dit er natuurlijk zijn, maar door het gesprek aan te gaan en je deur open te laten voor vragen, neem je dit al voor een groot deel weg.
Nieuwe teams
Een nieuwe samenstelling van het team is vaak onoverkoombaar. Bij deze samenstelling is het goed om te kijken wie wat gaat doen en waar verantwoordelijk voor is. Waar zit een ieder zijn kwaliteiten en drijfveren? Je kan hier gebruik maken van het middel Profile Dynamics. Dit is een analyse waarbij in een oogopslag te zien is wat iemand drijft en waar zijn/haar kracht zit.
Daarnaast kan je alle taken omschrijven in functieprofielen en kijken bij welke werknemer het beste functieprofiel past. Om zo weer helder te krijgen wie doet wat en is waar verantwoordelijk voor. Ook hier adviseer ik gebruik te maken van je team.
Volgende week ga ik verder met dit onderwerp en komt vooral communicatie aanbod. Oh zo belangrijk. “Ik zeg altijd we communiceren 24 uur per dag maar het is zo moeilijk, we doen allemaal aannames en verwachtingen. Gooi die nou eens overboord en ga voor heldere open communicatie”.
Wil je hier eens verder over praten met mij bel of mail me gerust:
06-53898854 – marije@kuppensmanagement.nl.
Voor meer informatie kijk eens op mijn site: www.kuppensmanagement.nl
Fijne dag!
Marije Kuppens
#teamtraining#samenwerking#ondernemen#organisatieverbetering#doelen#interneorganisatie